El foc de la Cremà acomiada unes Falles convertides en un clam col·lectiu per la pau
Centenars de monuments s’han convertit en cendra sota la vigilància d’un ampli dispositiu de seguretat
Un any més, valencians i valencianes han donat pas a la primavera amb el ritual del foc purificador. Tot comença de nou després d’acomiadar 365 dies de cicle faller i dènou intensos dies de festa. Una festa que ha culminat després de les 23:00 hores, quan la fallera major de València, Carmen Prades, ha encés l'espectacle pirotècnic que ha iniciat la Cremà de la falla municipal.
Després de vigilar, des dels seus quasi trenta metres d’alçària, com les flames devoraven els vora 700 monuments xicotets i grans de València, li ha tocat el torn a ell: el simbòlic Charles Chaplin que Alejandro Santaeulalia i Vicente Llácer crearen per a la falla municipal d'enguany. Una sàtira inequívoca contra el bel·licisme i un cant a la pau que cobra un sentit profund en un món assetjat per conflictes. La guerra s’ha convertit, de fet, en un leitmotiv de les Falles 2026: des del mantell farcit de flors de la Mare de Déu fins al ninot indultat, passant pels cartells de centenars de falles, la festa ha tornat a ser un reflex de la realitat que l’envolta.
A les falles del Cap i Casal se sumen diversos centenars de monuments repartits per la resta de municipis fallers, entre Benicarló i Benidorm passant, entre altres, per Borriana, Utiel o Dénia.
Un dispositiu de 700 bombers, 300 del cos municipal de València i 400 del Consorci Provincial, han vigilat que la Cremà anara segons el previst. A Alberic, a la Ribera Alta, sis menors han resultat ferits per l'explosió d'artefactes pirotècnics. Segons una primera hipòtesi, que avança el diari Levante, un dels articles emprat per a l'espectacle pirotècnic previ a la crema d'una falla infantil s'ha partit i ha eixit disparat contra un grup de menors.
Afortunadament, i a pesar del vent, que bufava amb certa força a començament del dia, no s’ha hagut de lamentar cap altre incident de consideració.
Les flames tanquen les Falles 2026
El tret d’eixida de la nit de la Cremà l’ha donat a partir de les 20:00 hores la crema falles infantils. Només mitja hora després ha sigut el torn de la guanyadora del premi a la millor falla de Secció Especial, la de la comissió Espartero - Ramón y Cajal, que enguany feia doblet i s’emportava el primer premi al ninot indultat. L’obra de l’artista xilenocroat Zvonimir Ostoic, amb disseny de Ramón Pla, tenia per lema “Arca: El viatge de Pepet” i un pressupost total de 75.000 euros.
Seguint puntualment l’horari previst, la falla municipal infantil ha començat a cremar a les 21:00 hores. Entre llàgrimes, la fallera major infantil de València 2026, Marta Mercader, acompanyada de la seua cort s'acomiadaven de l'any de regnat.
Pocs minuts abans ha salvat de les flames una figura d’un porquet (el seu animal preferit, segons ha explicat als micròfons d'À Punt) que formava part de l’univers creat l’artista Mario Pérez juntament amb el dissenyador Paco Camallonga. “València es mou”, un homenatge, com van explicar els creadors, a “una València dinàmica”, s’ha convertit en cendres en poc més de quinze minuts.
"Estic bé, però un poc trista", ha confessat Marta Mercader abans de vore la falla cremar. Per contra, Mario Pérez, no ha ocultat la seua felicitat per culminar el cicle natural de la festa: “Les falles són per a cremar i tinc ganes de vore-la en flames, perquè suposa tancar un cicle i obrir-ne un altre". L’alcaldessa de València, María José Català, ha confessat als micròfons d’À Punt sentir molta tendresa en veure la tristor de la fallera major infantil, a qui li ha recordat que “perquè siga perfecte, la falla ha de cremar, perquè el foc en les Falles no és un adeu, és un missatge d’esperança, que podem fer-ho millor”, ha detallat.
A les 22:00 hores ha arribat el moment de dir adeu als monuments grans, que han anat encenent-se de manera escalonada. A la ciutat de València, 300 efectius de bombers s’han hagut de repartir el control dels 95 monuments de gran dimensió, ubicats en carrers estrets o envoltats de vegetació que presentaven més dificultats.
El torn de la millor falla de València, segons el veredicte de la Junta Central Fallera, ha arribat a les 22:30 hores. La comissió Convent de Jerusalem - Matemàtic Marzal, a la qual pertany la fallera major de València, ha guanyat per segon any consecutiu el primer premi de la Secció Especial. Ho ha fet amb l’obra de David Sánchez Llongo titulada "Redimonis", amb un pressupost de 260.000 —el més alt d’enguany. Esta al·legoria sobre les temptacions era una de les cremes complicades del Cap i Casal, degut fonamentalment a les dimensions, que superaven fins i tot la dels edificis dels voltants.
Finalment, ha tancat el ritual la crema de la falla municipal, titulada “Hope”, coronada per la icònica i universal figura central dedicada a Charles Chaplin en la seua pel·lícula ¡Armas al hombro! L’enorme figura envoltada de flames ha donat una de les imatges més memorables d’unes Falles que han llançat al món un missatge contra la foscor i a favor de la pau.
La ciutat posa fi unes falles "magnífiques" i es prepara per al "xicotet miracle" de tornar a la rutina
Santiago Ballester, president de la Junta Central Fallera s’ha mostrat satisfet amb el balanç final de la festa. "Han sigut unes Falles magnífiques perquè ha fet bon oratge, no ha passat res significatiu i totes les comissions falleres han pogut fer les seues activitats" ha valorat.
L’alcaldessa de València, que ha reconegut viure la nit de la Cremà amb una barreja de tristor, alegria i cansament, ha destacat el “poderós missatge d’esperança” que tant la falla municipal com el mantell de la Mare de Déu han llançat al món. María José Catalá també ha volgut posar en relleu el treball que duen a terme “centenars de persones” perquè tot isca bé en “una nit molt exigent”, i perquè ocórrega “el xicotet miracle” que suposa que el dia 20 "la gent s’alce de matí la ciutat estiga com si no haguera passat res".
Per la seua part, Juanfran Pérez Llorca ha confessat que el moment més emocionant de les seues primeres Falles com a president de la Generalitat, ha sigut l'Ofrena, que va compartir amb la filla. Com ha fet en altres ocasions, Llorca ha insistit en la necessitat de deixar arrere la crispació política per tal d'"encetar una nova etapa de diàleg i enteniment".
Més llegit
-
L'alumne amb la nota més alta en la PAU a la Comunitat vol estudiar medicina per a retre homenatge a son pare
-
L’amor no té edat: ‘El retrovisor’ explora les noves relacions sentimentals de les persones majors
-
El curs escolar 2026-27 començarà el 9 de setembre i finalitzarà el 18 de juny a la Comunitat Valenciana
-
El 95,23% dels estudiants valencians que es presentaren a la PAU superen la prova
-
Jorge Bellver dimitix després de confirmar-se'n la imputació en el cas Assut
-
Demanen 13 anys de presó per a dos músics acusats de violar una jove després d'un concert a Mislata