Amparo Iturbi Báguena (1898-1969)
Famosa pianista internacional i germana del també pianista José Iturbi, amb qui va triomfar primer a europa i més avant als Estats Units.
Germana de José, l'Iturbi més famós i que més ha transcendit en la història, Amparo va nàixer a València el 12 de març de 1898 en el si d'una família molt relacionada amb la música. Ricardo Iturbi i Teresa Báguena tenien una gran afició per la música i, a més, la poc comuna habilitat d'afinar pianos. Per això no és gens estrany que les quatre criatures de la família es dedicaren a la música.
Amparo, la més jove, va estudiar música amb María Jordán i Eduardo López-Chavarri Marco, que havien sigut mestres del seu germà José, i va debutar amb el piano als 15 anys a Barcelona. Més tard, en 1925, va viatjar a París per a acompanyar José en una gran gira per la ciutat en la qual interpretava composicions d'Albéniz, Falla o Granados. L'èxit va ser rotund, especialment la interpretació de Goyescas de Granados, que afirmava que Amparo era la que millor la interpretava. Durant el període d'entreguerres els dos germans feren una gira a quatre mans i dos pianos per grans sales d'Europa, visitant Itàlia, Suïssa, Bèlgica, els Països Baixos o Regne Unit.
En 1930 es va casar amb l'exportador de taronges Enrique Ballester, del qual es va separar poc després. No es va divorciar formalment ni es va tornar a casar mai. Fruit d'aquest matrimoni la seua única filla, Amparo.
A mitjan anys 30 es traslladà als Estats Units on va tocar en grans sales, i també en programes de ràdio i televisió i, sobretot, en pel·lícules de Hollywood acompanyant el seu germà, que també va triomfar a l'altra banda de l'Atlàntic.
Amparo es va establir a Hollywood i no va tornar a viure mai a Espanya. Va continuar tocant, fent gravacions i ensenyant música fins a finals de 1968 quan es va fer malalta. Va morir a sa casa, a Beverly Hills, pocs mesos després, el 22 d'abril de 1969, a causa d'un tumor cerebral.
Malgrat el gran talent, la seua fama sempre va estar lligada a la del seu germà José, que la precedia en edat i fama. Ell va reconéixer que Amparo era una de les millors pianistes del món i que, probablement, el major entrebanc per a la seua carrera havia sigut ser la germana d'ell.
Si vols saber més coses d'Amparo Iturbi pots veure el capítol que li ha dedicat Valentes.
Més llegit
-
Mor una dona després de precipitar-se des d'un dècim pis amb els dos fills, que han resultat ferits greus
-
Consulta els carrers que estaran tallats per la Marató de València i el dispositiu especial de trànsit
-
Les víctimes de la dana afirmen que no es reuniran amb Pérez Llorca si no retira l'acta de diputat a Mazón
-
Jepkosgei firma la millor marca mundial de marató de l'any a València
-
Detingut a Madrid el lladre de la bicicleta exclusiva d’un pilot de MotoGP robada al circuit de Cheste
-
Juanfran Pérez Llorca apel·la al diàleg i assegura que "estan a punt de fixar una data" per a una reunió amb la Moncloa