Directes
Ara en la televisió
À PUNT NOTÍCIES NIT
Ara en la ràdio
QUEDA'T AMB MI (reemissió)

Alcoi inicia la tradicional Trilogia Festera amb dos entrades multitudinàries

L'Entrada mora enguany ha estat històrica perquè, per primera vegada, una dona, Ana Gisbert Mira-Perceval, ha ostentat el càrrec de l'alferesia mora

Ana Gisbert Mira-Perceval, de la filà Marràqueix, primera dona en ostentar l'alferesia mora / EFE

Alcoi ja està immersa de ple en els Moros i Cristians en honor a sant Jordi, una de les festes valencianes més internacionals que les alcoianes i els alcoians viuen amb una intensitat difícilment comparable. Esta festa d'interés turístic internacional des del 1980 coincideix enguany amb un pont de maig "d'or" per a la Comunitat Valenciana, segons ha qualificat el sector turístic, en caure l'1 de maig en dijous, cosa que atraurà molts turistes d'altres parts de l'Estat, sobretot de Madrid, a la capital de l'Alcoià. Este dissabte tant moros com cristians han pres els carrers del municipi amb les tradicionals entrades, que inicien la Trilogia Festera (completada amb els dies de Sant Jordi i de l'Alardo).

La primera jornada de les festes ha començat l'activitat a trenc d'alba, a les 05:00 hores, amb la missa del fester, oficiada a la parròquia de Santa Maria. A continuació, ha tingut lloc la diana, una desfilada en què cada filà alcoiana està representada per una esquadra amb deu festers i el cap, seguida per la banda de música. En esta ocasió s'ha viscut una diana històrica, ja que per primera vegada en la història dones i homes han desfilat en les mateixes esquadres: tota una fita per a marcar en el calendari fester. El recorregut, com sempre, ha començat i ha acabat a la plaça d'Espanya, just després de l'alçament de l'ensenya de la creu al castell, a les 05:45 hores.

Diana amb la filà Benimerins, que per primera vegada desfila amb homes i dones en la mateixa formació / À Punt NTC

L'Entrada cristiana, una acolorida desfilada que simbolitza la concentració medieval de forces cristianes de Jaume I en defensa de la vila d'Alcoi, ha començat a animar els carrers d'Alcoi a les 10:30 hores. El capità cristià, Salvador Albero, s'ha posat al capdavant de la filà Aragonesos, una de les més nombroses de les festes alcoianes, amb 205 festers.

Enguany la filà Aragonesos ha ostentat la capitania / À Punt NTC

A les 17:00 hores ha començat l'Entrada mora, que rememora com les formacions musulmanes del cabdill Al-Azraq van assetjar Alcoi. En este cas, el capità Indalecio Carbonell ha comandat la filà Abenserrajos per uns carrers plens de gom a gom. Ha aparegut pel carrer de Sant Nicolau enfilat en una carrossa i acompanyat per la seua favorita, Chelo Pasqual.

Indalecio Carbonell, rei moro, i la seua favorita / À Punt NTC

A més, durant l'Entrada mora, Alcoi ha fet un pas més en la integració de la dona en la festa. Enguany, per primera vegada, una dona ha ostentat un dels quatre càrrecs de les festes a Alcoi, concretament l'alferesia mora. Ser capità o alferes era, fins ara, un honor reservat als homes, però Ana Gisbert Mira-Perceval, de la filà Marràqueix, ha escrit un nou capítol en favor de la igualtat en les festes de Moros i Cristians.

Ana Gisbert Mira-Perceval, alferes de la filà Marràqueix / À Punt NTC

Ningú s'ha volgut perdre les entrades

Entre les persones que hi han assistit a part de gent vinguda d'arreu de l'estat espanyol i del món, hi havia també molts vinguts des de municipis valencians. "Les festes de Moros i Cristians de Callosa d'en Sarrià també les veig, però les d'Alcoi són especials", expressava Juan, un veí del municipi de la Marina Baixa que s'apropa cada any a la ciutat dels ponts. Ana, una veïna de Torrent, ha aprofitat que té una amiga festera al municipi per a acostar-se a Alcoi. "Hem agafat cadires i dormiré esta nit a casa la meua amiga que és del Marràqueix, i demà el dia de Sant Jordi, ens quedarem a dinar en la seua filà", ha dit als micròfons d'À Punt NTC.

Un altre dels elements indispensables de la festa és la música, encarnada en els milers de músics que s'apleguen cada any a Alcoi per a posar banda sonora a la festa. "Jo sempre dic que açò és la catedral per al músic. Estem esperant tot l'any que vinguen les festes d'Alcoi per a acompanyar la nostra filà, que per a nosaltres és un orgull", ha comentat el músic Vicent Seguí. Però els protagonistes absoluts de la jornada són els alcoians i les alcoianes, que ixen amb les emocions a flor de pell. "Eixim amb tota la família, amb els meus bessons, com toca, perquè les filaes són cosa de família i amics", conta Carol, de la fila Gusmans.

Les dos entrades íntegres, en directe per À Punt

L'equip del programa 'Fas Festa' d'À Punt ha oferit tots els detalls de les entrades en l’especial en directe d'este dissabte. Amb la narració de Reis Juan i els reporters, Berta Báidez i Joanllu Escoda que, des del carrer, ens han acostat les històries més emotives dels protagonistes i del públic present.

En total, s'han viscut més de huit hores de televisió en directe per a oferir les entrades de Moros i Cristians més universals de la Comunitat Valenciana i que commemoren la gesta de la reconquesta. Una retransmissió que es pot reviure en l'apartat "A la carta" de la web d'À Punt Mèdia.

Per a traslladar l’espectacular festa de Moros i Cristians d’Alcoi, À Punt ha desplegat un gran dispositiu tècnic i humà: un dron, nou càmeres operades, dos càmeres de 360° i un gran equip d’operadors de so per al seguiment de les bandes de música que acompanyaven les filaes. L’objectiu era mostrar la riquesa cultural d’este espectacle audiovisual des de tots els punts de vista possibles.

Comentaristes experts

Alguns dels comentaristes que ens han acompanyat en la narració de l’Entrada cristiana són Alfredo Llorens, apassionat i estudiós de la festa, de la filà Marràqueix; Sílvia Sempere, assessora artística de l’Associació de Sant Jordi; Jordi Linares, historiador de l’art i fester de la filà Realistes des de la seua fundació; i Andrea Sebastià, música professional.

Per a l’Entrada mora, hem comptat amb Carmina Nácher, directora del Museu de la Festa d’Alcoi; María José Miralles, artesana de la Festa; i Ricard Jordi Bañó, professor d’història jubilat que pertany a la filà Navarresos des de fa 35 anys.

l’Alcoià Moros i Cristians Festes Pobles

També et pot interessar