Els carrers de Castelló es preparen per a enlluernar-se amb la llum de les gaiates
Enguany es facilitarà a les persones que visiten la ciutat l’emplaçament dels monuments, les hores en què es poden visitar i el programa de festes.
La llum trenca la foscor de la nit. Una fila de puntets lluminosos camina en processó des de la muntanya. Al final de la senda es troba l’emoció d’un nou començament. Cada any, Castelló celebra l’origen de la ciutat. Les festes modernes de la Magdalena fa 75 anys que commemoren el trasllat del nucli urbà des dels turons fins al litoral.
Cada vegada més gent participa en aquesta celebració, com ha comentat el president de la Gestora de Gaiates, Esteban Gual, en declaracions a Les notícies del matí. “La ciutadania s’implica, vol participar i sent les tradicions de la ciutat com una part fonamental de la nostra festa”. Gual viurà enguany la celebració per primera vegada en el càrrec, però porta molta Magdalena a l’esquena com a president de la seua gaiata.
Enguany es facilitarà a totes les persones que visiten la ciutat l’emplaçament dels monuments i quan poden visitar-los, i el programa de les festes, una manera de fer més accessible i fàcil la festa. “Cada vegada estem notant la presència de més gent dins el món de les gaiates”, afirma, i s’alegra que la festivitat arribe més i més a la ciutadania.
Un esclat de llum, sense foc ni fum
Hi ha diferents frases fetes relacionades amb aquesta festa: “Magdalena, festa plena” o, per a referir-se a les gaiates, “un esclat de llum, sense foc ni fum”. La presència de la llum, protagonista d’aquesta celebració, té l’origen en els avantpassats dels castellonencs, que com ha explicat Esteban Gual, van baixar “des del turó de la Magdalena a la plana”.
Els instruments que els acompanyaven són un gaiato per a ajudar-se a caminar i un cresolet de llum per a poder il·luminar-se. Tots dos elements formen part d’aquests monuments i són un punt central de la festa, de la mateixa manera que la romeria a l’ermita de la Magdalena, que recrea cada any aquest recorregut que va ser la llavor que donaria origen al Castelló actual.
Més llegit
-
Maribel Vilaplana trenca el silenci amb una carta oberta als mitjans de comunicació
-
Les forces de seguretat intensifiquen la recerca dels tres fugitius que han protagonitzat tirotejos a l'Horta Sud
-
El Roig Arena s'estrena hui amb un concert homenatge a Nino Bravo
-
Descobrixen una finca amb actes taurins il·legals després que una vaqueta escape i talle l’AP-7
-
El funeral d'estat per les víctimes de la dana serà el 29 d'octubre a la Ciutat de les Arts de València
-
Finalitza el dispositiu de captura de les deu vaques braves fugides a Alcalà de Xivert