L'aikido, una eina d'autodefensa per a les víctimes de violència masclista
L'Associació Alanna ofereix clases d'aquesta art marcial japonesa perquè les dones puguen protegir-se elles mateixes d'un possible atac
Cada dimecres, al poliesportiu de Benimaclet, Rafa, Ramón i Germán ensenyen aikido a un grup de dones víctimes de violència masclista. Chelo Cebolla és una de les alumnes que assisteix a aquest taller que ofereix l'Associació Alanna a dones que pateixen o han patit aquest tipus de violència.
"L'esport ajuda les dones a poder restablir-se i recuperar-se de tot el procés que estan patint", assegura Chelo, que, a més, és treballadora de l'Associació Alanna.
L'aikido és una art marcial japonesa que consisteix a defendre's d'un atac sense utilitzar la violència. "Expliquem la manera d'evitar un agafada o un colp, però contestant sense violència", explica Rafa, president d'Aikival, que fa més de deu anys que dedica el seu temps lliure a impartir aquestes classes.
Les dades són aborronadores. El 2021 es van realitzar més de 115.000 telefonades al 016 a la Comunitat Valenciana. L'Associació Alanna ajuda les víctimes oferint diverses activitats perquè tracten de recuperar l'autoestima i la confiança en elles mateixes. Però la primera presa de contacte no sempre és senzilla, ja que hi ha dones que tenen un “rebuig total” a qualsevol home, afirma Chelo. Rafa reconeix que, fins i tot, el to de veu influeix en el fet que les alumnes es retraguen o no. "En una classe, explicant un exercici, vaig posar la meua mà en el muscle d'una de les xiques. I em vaig adonar que el meu braç tremolava. I no era jo, era ella, que se n'havia anat d'on estava i estava recordant altres coses".
I, en el rerefons d'aquesta iniciativa, la pregunta és inevitable: per què han de ser les víctimes les que es facen càrrec d'una situació de la qual no són culpables? Chelo ho té clar. Institucionalment, no tenen més eines mentre el focus no estiga en el maltractador. "Mentre la situació no es revertisca, som les dones les que ens hem d’ocupar de la nostra integritat física i de la dels nostres fills".
Més llegit
-
Pérez Llorca desfila en l'Ofrena amb la seua filla "molt emocionat" en un dia "inoblidable"
-
Mascletà en directe del dimecres 18 de març de les Falles 2026 de València
-
Dos detinguts per intentar segrestar un empresari en una furgoneta amb destí a Petrer per a robar-li criptomonedes
-
Els casos de meningitis al Regne Unit s’eleven a vint en un brot “sense precedents” al país
-
Altea acull el rodatge de ‘Buitres’, protagonitzada per Clara Lago i Quim Gutiérrez
-
Sánchez anuncia mil milions més en ajuda a Ucraïna i un acord per a coproduir drons i radars
Més vist
Més escoltat
-
18.03.2026 | Les notícies del migdia
-
17.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Ofrena 2026 | Quarta Part
-
17.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Ofrena 2026 | Segona Part
-
17.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Ofrena 2026 | Primera Part
-
17.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Ofrena 2026 | Tercera Part
-
17.03.2026 | Les notícies del migdia