El col·lectiu veïnal demana que s'allibere l’AP-7 per a compensar l’infrafinançament patit pels valencians

La proximitat del final de la concessió de l'AP-7 augmenta la pressió veïnal per a l'alliberament de la via.

La proximitat del final de la concessió de l'AP-7 augmenta la pressió veïnal per a l'alliberament d'una de les principals artèries de comunicació valencianes
La proximitat del final de la concessió de l'AP-7 augmenta la pressió veïnal per a l'alliberament d'una de les principals artèries de comunicació valencianes

El 31 de desembre de 2019 acaba la concessió de l'AP-7. L’alliberament de l'autopista és una reivindicació històrica dels valencians i la Confederació d’Associacions de Veïns de la Comunitat Valenciana considera que podria ser un moment oportú per a fer-la realitat. Segons el seu president, Juan Antonio Caballero, “tenint en compte l’infrafinançament que ha patit la Comunitat Valenciana, el nou govern de Pedro Sánchez té una oportunitat de compensar-ho, encara que siga d’una forma indirecta, amb l’alliberament de l’AP-7, que seria una injecció econòmica ja que beneficiaria la nostra indústria, el turisme i, per descomptat, milloraria la qualitat de vida dels ciutadans”. 

La conversió en autovia gratuïta d’aquesta autopista de peatge que recorre la Comunitat Valenciana de nord a sud en paral·lel a la costa, tindria una conseqüència immediata com seria l’absorció de milers de vehicles que cada dia utilitzen les carreteres nacionals 340, al nord de Sagunt, i 332 al sud de Silla. Milers de vehicles que travessen poblacions com ara Torreblanca, Benicàssim, Oliva, Bellreguard, Gata o Altea, per posar-ne alguns exemples. Els veïns d’aquestes poblacions guanyarien en qualitat de vida, ja que aquestes carreteres nacionals són autèntiques ferides que tallen els pobles i generen contaminació atmosfèrica, soroll i accidents. Segons la DGT, en aquestes dues carreteres hi ha més de 40 trams amb concentracions d’accidents superiors a la mitjana, una realitat que canviaria com de la nit al dia si bona part del trànsit que suporten es traslladara a l’actual AP-7. Per a Vicent Jordà, president de l’Agenda Local 21 d’Oliva, han suposat històricament un fre per al desenvolupament dels municipis. “Tenint en compte que el 31 de desembre de 2019 finalitza la concessió de l’autopista, el que tindria més trellat seria alliberar aquesta carretera i fer-la gratuïta perquè milloraria la qualitat de vida dels ciutadans respecte de la situació actual”.

El rescat de l’AP-7 es va prorrogar de 1998 a 2019

En realitat, des de l’any 1998 l’AP-7 hauria de ser de gestió pública, però successives pròrrogues, l’última l’any 1997, amb Eduardo Zaplana com a president de la Generalitat, van ajornar el rescat fins al 2020. És una data clau perquè en el pròxim any i mig finalitzen les concessions de set autopistes, i les empreses que gestionen aquestes carreteres han fet públics els seus estudis que parlen d’un cost de manteniment superior als 400 milions d’euros. Per a fer-ne front, l’anterior govern central encapçalat per Mariano Rajoy deixava caure que estava estudiant la possibilitat de posar un peatge reduït una vegada revertira la concessió de l’autopista. Des de les Corts, en canvi, s’ha aprovat una proposició no de llei amb tots els grups a favor, excepte el PP que es va abstindre, per tal de demanar que aquesta infraestructura siga gratuïta a partir de 2020.  

L’anterior govern va insinuar fa uns mesos que estudiava aplicar un peatge reduït per a pagar el manteniment de la carretera, però tots els partits a les Corts excepte el PP han demanat que siga gratuïta a partir de 2020. 

També et pot interessar

stats