‘Zoom’ ens acosta el negoci de la xufa
Dilluns a les 22 hores, el programa d’investigació analitza la situació del sector davant l’amenaça del cultiu de la variant africana
Dilluns 20 a les 22 hores, el programa Zoom que presenta Bérnar Giménez de reportatges d’investigació en À Punt ens ofereix un programa dedicat al negoci de la xufa.
L’orxata és una de les senyes d’identitat de la cultura valenciana i el seu ingredient essencial, la xufa, és el cultiu més emblemàtic de la comarca de l’Horta Nord. Hui en dia, la xufa es considera, en tot el món, un “superaliment”, perquè aporta gran quantitat de nutrients; i, enguany, es paga a 0,80 euros el quilo, un “màxim històric”.
Però l’orxata que es ven als supermercats pot estar feta amb xufa valenciana, africana o una barreja de les dues. El programa Zoom es pregunta: És millor la xufa valenciana o l’africana? Com afecta la xufa africana als nostres llauradors? Quanta xufa africana arriba ací?
Un documental gravat a l’Àfrica ha posat en entredit l’èxit de la xufa arreu del món. Segons el llargmetratge, diverses empreses exportadores d’Europa, presumptament, haurien explotat i estafat milers de dones dedicades a la collita de la xufa africana. Què hi ha darrere del negoci internacional de la xufa? En quines condicions es cultiva la xufa africana que després arriba ací?
Falleres, barraques, el Micalet... són alguns dels reclams que utilitzen els fabricants d’orxata en els seus envasos per a identificar-la amb València. Però només el segell de la denominació d’origen en l’orxata ens garanteix que consumim producte cent per cent valencià.
En Zoom comprovarem si el consumidor sap el que compra i consumeix, si és fàcil enganyar-lo i, sobretot, per què interessa amagar el verdader origen de la xufa.