Forta posa en valor el treball i esforç dels serveis públics autonòmics durant la crisi de la Covid-19
La trobada virtual s'ha centrat en la tasca duta a terme per les radiotelevisions, quant a veracitat, rigorositat i especialment la informació de proximitat
Aquest matí ha tingut lloc la roda de premsa organitzada per la Federació d'Organismes de Ràdio i Televisió Autonòmics (Forta), de la qual forma part À Punt. En la roda de premsa l'associació ha destacat la labor de totes les radiotelevisions públiques autonòmiques, especialment durant la crisi de la Covid-19, i s'hi ha posat en valor el treball i esforç dels serveis públics autonòmics.
La trobada virtual s'ha centrat en la labor de les radiotelevisions, quant a veracitat, rigorositat i especialment la informació de proximitat que han oferit als ciutadans, mostra evident que tenen un paper essencial en la societat a l'hora d'informar oïdores i espectadors.
Això s'ha vist reforçat durant la crisi del coronavirus, moment en què les radiotelevisions han mostrat estar a l'altura del que es requeria: van adaptar la graella a les necessitats que van sorgir durant el confinament i en la desescalada, informant rigorosament de les indicacions i la normativa del govern central. Els programes informatius autonòmics són líders d'audiència en moltes de les comunitats autònomes on emeten, una mostra de l'interés que generen entre els seus ciutadans.
La quota mitjana d'audiència de les televisions autonòmiques, com À Punt, durant el confinament i l'estat d'alarma, s'ha situat en un 8%, i els primers canals han registrat un creixement generalitzat del 3%, amb un augment especial en el seguiment dels informatius.
Segons declaracions d'Enrique Laucirica, secretari general de Forta, “sense els mitjans públics autonòmics, molta informació i continguts d'interés per als ciutadans no tindrien la difusió necessària. Durant la pandèmia, els canals de la Forta som els únics que transmetem en tot moment les recomanacions dels governs autonòmics i locals”.
Programació adaptada als diferents públics i suport als sectors econòmics
També s'hi han destacat les iniciatives posades en marxa durant el confinament declarat pel govern espanyol, per a secundar i animar tots els ciutadans, especialment les persones majors, els més vulnerables i que més pateixen les conseqüències del coronavirus, així com en els canvis de programació que han fet totes les corporacions, per a adaptar-se a les necessitats del seu públic, siga en matèria informativa o d'entreteniment.
La lluita contra les notícies falses, un altre dels pilars del servei públic
Les corporacions sempre han lluitat per ser objectives, rigoroses i fidels a la veritat fent campanya contra les notícies falses i les faules. En aquest sentit, la Forta va posar a la disposició de tots el decàleg comú amb el lema “Si dubtes, no compartisques”, en què es posen en relleu els diferents aspectes que s'han de tindre en compte per a detectar fake news.
Aquesta tasca s'ha vist reforçada arran de la Covid-19, quan van començar a créixer les notícies falses i les estafes. Les radiotelevisions van posar en marxa accions perquè els ciutadans saberen diferenciar els continguts verídics i de fonts oficials, a través de la creació de sites o de serveis de col·laboració ciutadana.
Una labor amb el suport del seguiment ciutadà
Tot això s'ha vist reflectit en l'audiència de les radiotelevisions de la Forta, la quota mitjana de la qual durant l'estat d'alarma se situa en un 8%. Des que es va iniciar el confinament, els informatius han incrementat l'audiència tant en day com en prime time, amb una evolució d'un +10% i un +7%, respectivament.
La quota dels informatius de sobretaula (12,7% ) supera la mitjana de quota de les cadenes pràcticament en un 60%. En el cas del prime time, amb un 9,5% de quota en PYB, incrementa l'audiència mitjana de les cadenes entorn del 17%.