Organitzacions educatives alerten que el "desplaçament forçós" de l'alumnat pot afectar-ne l'estat psíquic i la conciliació amb la família
Demanen una nova revisió dels centres i assenyalen que tant les rutes escolars com els accessos "estan en condicions d'insalubritat"
Diverses organitzacions educatives i associacions de mares i pares d'alumnes (AMPA) han mostrat la preocupació per les conseqüències pràctiques i emocionals del "desplaçament forçós" de l'alumnat després de la DANA i han criticat que la Conselleria d'Educació no "consultara les comunitats educatives afectades" per les inundacions.
El president de la Federació d'Associacions de Mares i Pares (FAMPA) de València, Rubén Pacheco, ha assenyalat que "fins que les escoles i instituts no estiguen en condicions d'higiene i desinfecció, no s'ha de planificar l'obertura a l'alumnat", i ha advertit que algunes rutes escolars i accessos "estan en condicions d'insalubritat".
Per altra banda, la Confederació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de la Comunitat Valenciana Gonzalo Anaya ha reclamat que a les zones afectades es faça una segona revisió als edificis escolars "per a garantir-ne l'estabilitat i la seguretat". Així mateix, han demanat habilitar espais provisionals municipals en horari de matí per a facilitar el seguiment dels menors.
La Conselleria d'Educació va emetre divendres una circular en la qual va traslladar la reubicació de l'alumnat afectat per la DANA en altres instal·lacions, al mateix temps que ampliava la modalitat d'acolliment a petició de famílies i centres. Diumenge de vesprada va informar que, després de les últimes comunicacions dels ajuntaments, els centres que anaven a reprendre l'activitat dilluns passaven de 49 a 47, en traure de la llista el CEIP Blasco Ibáñez de Benetússer i CEIP Batallar de l'Alcúdia, que passen a tindre obertura progressiva.
El col·lectiu de famílies demana a l'administració que, "abans d'emetre circulars i decisions, consulte les comunitats educatives afectades per la DANA i escolte les seues propostes i aportacions, tal com estan fent molts ajuntaments i les organitzacions".
Preocupació per l'estat emocional dels alumnes
Sobre el reallotjament en altres municipis dels centres, les AMPA afectades per la DANA que han rebut proposta de reubicació de l'alumnat en horari a la vesprada, han indicat a la federació que és preferible que cada localitat dispose d'espais educatius provisionals i en horari de matí, mai a la vesprada. També critiquen el trasllat de l'alumnat de secundària en altres IES. Les raons que apunten són la conciliació de l'horari laboral i familiar.
Després de viure una catàstrofe natural, en FAMPA València han detectat "una gran preocupació de les famílies per l'estat psicològic i emocional de filles i fills, tant dels que es troben a casa de familiars (fora de la zona DANA) com dels que es troben a casa", adverteixen.
Per la seua banda, Escola Valenciana ha arreplegat experiències d'alguns col·legis. El CEIP Vil·la Romana de Catarroja, per exemple, ha sol·licitat "suport públic i de les comunitats educatives per a poder recuperar-se" i han ressaltat que, abans de la DANA, "ja feia mesos que esperaven unes reformes de millora de les instal·lacions per les goteres i filtracions del pati".
"Agreuja la situació"
Per altra banda, l'IES Berenguer Dalmau de Catarroja ha denunciat que la reubicació de l'alumnat trenca les "rutines establides per les famílies" i "suposa agreujar més la situació en què ens trobem a tots els nivells. Per a nosaltres el més important és la salut mental dels nostres fills i filles".
En el seu cas, més de 1.400 alumnes han de desplaçar-se ara a l'IES L'Om de Picassent, amb capacitat per a 1.100 alumnes. Per este motiu, han demanat a la Conselleria que retire les deixalles que va dur la DANA al seu pati per a poder instal·lar-hi barracons.