Dotze persones moren cada dia intentant arribar a Espanya en pastera
L’any 2021 ha sigut el més mortífer des que hi ha registres segons l'ONG Caminando Fronteras
El nombre de persones que han mort i desaparegut en les rutes migratòries que condueixen a Espanya mitjançant embarcacions precàries s'ha duplicat durant 2021 fins almenys 4.404 migrants. Són estimacions de l'ONG Caminando Fronteras, que apunta que les xifres de l’any passat són un 103% majors respecte a 2020, quan l’organització va comptabilitzar 2.170 decessos.
2021 és així l'any "més mortífer" de la frontera euroafricana occidental. Vora un 90% de les defuncions es van produir en la ruta Canària amb un total de 124 naufragis, una xifra que segons el parer de l’organització s'ha accentuat per la crisi diplomàtica entre Espanya i el Marroc durant el primer semestre de l'any.
Aquest balanç triplica el dels registres de recompte de l'Organització de Nacions Unides per a les Migracions (OIM), que va xifrar les defuncions en les rutes a Espanya en 1.255 en 2021, si bé sempre adverteix que es tracta d'estimacions que només inclouen morts en les quals es recupera el cadàver o naufragis amb testimonis de supervivents.
La portaveu de Caminando Fronteras, Helena Maleno, ha xifrat en 628 les víctimes dones i en 205 els menors. En total, es tracta d'almenys 12 morts al dia o una víctima cada dues hores al llarg de tot l'any.
Segons les estadístiques d'arribades en pastera del Ministeri de l'Interior, que recull les dades fins al 15 de desembre, de les 37.385 que van aconseguir Espanya, 20.752 van arribar a Canàries. Això suposaria una mort per cada cinc migrants que aconsegueixen arribar les costes de l'arxipèlag.
Respecte a les altres rutes, 191 víctimes corresponen a la ruta d'Algèria, amb 19 naufragis; 102 a la de l'Estret, amb 17 accidents; i 95 víctimes en 10 tragèdies en la ruta de la mar d'Alboran.
L'ONG ha alertat que les rutes s'estan tornant "cada vegada més perilloses", amb "infraembarcacions" més inestables en un context en el qual ha destacat la presència de xarxes criminals i la "nul·la experiència" de navegació de les persones migrants a bord, que moltes vegades ni tan sols porten un GPS o no saben com utilitzar-lo.