El metro de València reprén este dimarts el servei amb una freqüència de dissabte

El conseller Martínez Mus explica en À Punt que els trens passaran "més espaiats" que en un dia laboral perquè encara no s'han recuperat tots els combois afectats per la riuada

02.12.2024 | Entrevista LNM Vicente Martínez Mus

Les línies 3, 5 i 9 de Metrovalència que tornaran a circular des de primera hora d'este dimarts donaran servei amb una freqüència de dissabte. Ho va avançar este dilluns el conseller d'Infraestructures, Medi Ambient i Territori, Vicente Martínez Mus, entrevistat en Les notícies del matí d'À Punt. La represa del servei de línies de metro subterrani a la ciutat de València i part de l'àrea metropolitana arriba poc més d'un mes després de la devastadora DANA que va negar una huitantena de municipis a la província i es va acarnissar especialment amb l'Horta Sud, on va destrossar bona part de la infraestructura de vies i catenàries en el metro i rodalia.

Des d'este dimarts els combois tornen a transitar, encara que amb una freqüència de pas menor a la d'un dia entre setmana. Això significa, ha puntualitzat Martínez Mus, que si un dilluns laboral arriba un cada quatre o cinc minuts, ho faran cada sis o set. "No crec que es note molt" ha afegit. El responsable de les infraestructures valencianes ha atribuït esta minva en el servei al fet que encara hi ha màquines afectades per la riuada que encara estan revisant-se i no estan operatives.

En concret, els trens circularan per les línies 3 (Aeroport-Rafelbunyol), 5 (Aeroport-Marítim) i 9 (Riba-roja - Alboraia - Peris Aragó), de manera que queden restablides les connexions de la capital amb les zones de nord i l’oest de l’àrea metropolitana que no van resultar tan castigades per la DANA. També es recupera part del servei en les línies 1 i 7, en els trams que queden al nord de l'estació de València Sud i el tros del trajecte cap a Torrent, que van quedar completament inservibles el 29 d'octubre.

Tampoc estarà operatiu la part de via que uneix Paterna amb Llíria, en la línia 2, ja que Ferrocarrils de la Generalitat ha aprofitat este mes de parada per a emprendre unes obres que estaven previstes inicialment per al gener. La previsió és tindre-les enllestides abans de Nadal, ha especificat el conseller, que s'ha mostrat visiblement satisfet per la represa del servei de Metrovalència: "Feia molta falta recuperar certa normalitat a València i l'àrea metropolitana, i el fet de veure passos avant és un punt d'inflexió important per a la moral de la ciutadania", ha dit.

D'altra banda, Martínez Mus s'ha referit al nou reglament que restringeix l'accés de patinets i bicicletes en els vagons del metro i tramvia, que ha entrat en vigor este diumenge, 1 de desembre. Inicialment, la norma en permet dos per comboi, però per les "circumstàncies excepcionals" en què estem, amb el transport públic molt limitat, temporalment la restricció serà "absoluta" i no se'n podrà pujar cap. "Hem d'extremar la possibilitat que la gent puga gastar el metro, i que en cada vagó càpia el nombre màxim de persones possible, parlant clar", ha afirmat el conseller. 

Avança el desballestament dels cotxes

Finalment, el responsable autonòmic d'infraestructures ha remarcat que divendres va aprovar-se el reial decret llei 8/2024 del govern espanyol que adopta mesures urgents per la DANA i regula el procés per a traure els més de 120.000 vehicles amuntonats en vora seixanta campes dins dels nuclis urbans per a traslladar-los a centres autoritzats de tractament que posen fi a la vida útil d'estos i els desballesten. La Generalitat, que estava a l'espera de conéixer este marc legal, havia habilitat provisionalment una pedrera a Picassent per a anar portant automòbils arrossegats per la DANA i buidar els pobles.

Ara la Conselleria ha canviat la reglamentació perquè siguen les empreses professionals de desballestament les que es facen càrrec del procés, amb la col·laboració dels ajuntaments implicats. Este dissabte va tindre lloc una primera reunió de coordinació per a definir el full de ruta en esta segona fase. Els cotxes es traslladaran fins a les destinacions definitives, on s'acabarà el procés de desmuntatge i reciclatge dels olis i altres elements potencialment contaminants.

També et pot interessar

stats