La futura llei estatal de productes sanitaris restringirà la promoció per part d'influenciadors

El projecte de reial decret prohibirà missatges exagerats i enganyosos que induïsquen a error comparant els productes sanitaris amb medicaments, entre altres punts

Imatge d'una influenciadora que es grava amb el mòbil
Imatge d'una influenciadora que es grava amb el mòbil / Shutterstock

La directora de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (Aemps), María Jesús Lamas, ha mostrat este dimarts preocupació perquè influenciadors i personatges famosos estiguen publicitant productes sanitaris o els seus serveis associats. És per això que la futura llei de publicitat de productes sanitaris tractarà este fenomen "molt greu". El projecte de reial decret està actualment en fase d'estudi dels "centenars" d'al·legacions presentades per part de la indústria, pacients, organitzacions de persones consumidores i comunitats, tal com ha explicat Lamas en el desdejuni "El primer café" organitzat per Medicina Responsable.

La futura llei restringirà la promoció per part d'estos perfils i prohibirà missatges exagerats i enganyosos que induïsquen a error comparant-los amb medicaments, despertant expectatives d'èxit assegurat, atribuint-los funcions que no posseïsquen o no informant sobre els possibles riscos del producte sanitari, entre altres.

Tal com ha explicat Lamas, encara que a vegades es tracte de "fer paral·lels" els medicaments i els productes sanitaris, cal tindre en compte que els primers s'avaluen i s'autoritzen per part de les autoritats abans que isquen al mercat. Així, el mercat dels segons "està més liberalitzat, s'avalua i es concedeix un certificat de conformitat per organismes notificats", que normalment són entitats privades; sobre elles, les autoritats sanitàries tenen l'única responsabilitat de la vigilància, auditoria, seguretat i publicitat.

Per a evitar la publicitat enganyosa i protegir la salut pública, Sanitat vol evitar que s'use el nom d'una persona famosa "per a identificar les bondats d'un producte, perquè la publicitat han de representar de la manera més fidedigna possible les indicacions del producte: les bondats, però també els riscos".

Segons Lamas, "no té sentit" fer una publicitat directa de productes que han de ser utilitzats per professionals sanitaris que són "tan específics i sofisticats" que la comprensió per part del "públic llec és difícil".

També et pot interessar

stats